Hoe word je een goede tekstschrijver?

Een tekstschrijver schrijft teksten, dat moge duidelijk zijn. Maar hoe word je een goede tekstschrijver of hoe schrijf je goede teksten? Een copywriter is gespecialiseerd in het schrijven van SEO-, linkbuilding of unieke teksten. Teksten die passen bij de diensten of producten die een bedrijf of concern aanbiedt. Het worden van een goede tekstschrijver doe je door helemaal in de huid van het bedrijf dat je representeert of het publiek, waarvoor je schrijft, te kruipen. Goede teksten hoeven echter niet per se succesvol te zijn. Of jouw teksten succesvol zijn hangt bijvoorbeeld af van de zoekwoordcombinaties die je gebruikt en de frequentie waarin je ze terug laat komen in jouw tekst.

Schrijf een tekst die ter zake doet en komt

Als je over een bepaald onderwerp moet schrijven doe je er goed aan de focus en het overzicht te behouden en niet te veel af te werken van het onderwerp tenzij dit de inhoud en leesbaarheid van de tekst ten goede komt. Je kunt teksten schrijven die hoog scoren in zoekmachines maar nauwelijks de aandacht vangen. Of je schrijft teksten die niet lopen of nauwelijks nuttig zijn. Voor dergelijke valkuilen van het tekstschrijven moet je beducht zijn. Natuurlijk baart oefening kunst en des te meer teksten je hebt geschreven des te beter kun je de ruwe diamant, die jouw schrijverschap typeert, bijslijpen en -schaven. Talent is onontbeerlijk als je een goede tekstschrijver wilt worden maar repetitie en vereenzelviging met de producten of diensten waarover je schrijft is ook belangrijk.

Wat doet een copywriter?

Een copywriter is iemand die kopij schrijft en niet iemand die kopieert. De teksten die een copywriter schrijft zijn uniek maar bouwen evenwel voort op bestaande teksten of inzichten. Echter de eis van uniciteit is alomtegenwoordig en zeer belangrijk voor het op de kaart zetten van het bedrijf, product of de dienst waarvoor of waarover je schrijft. Zonder een goede, strategische tekstschrijver kan een product of dienst bijvoorbeeld gruwelijk floppen. Wil je een product of dienst in de schijnwerpers zetten dan zul je als tekstschrijver iets extra’s moeten leveren; iets dat opvalt of vanwege de kwaliteit van de inhoud klanten of kopers werft. Als tekstschrijver ben je dus niet louter een computer die wat tekens cijfermatig wegtikt want je probeert door te dringen tot de zaak en iets van waarde, waar andere mensen wat aan hebben, af te leveren. Wil je meer over dergelijke informatie weten? Klik dan hier.

 

Leave a comment

Your email address will not be published.

*