Blaar

Het is zeer vervelend en het kan iedereen wel eens overkomen, een blaar. Het kan op verschillende momenten gebeuren. Soms slaat het onheil toe na een stevige wandeling, een andere keer na een stevige workout, of iets simpels zoals de aanschaf van nieuwe schoenen. Deze hierboven omschreven blaren zijn relatief onschuldig in vergelijking met categorie 2 blaren. Categorie 2 staat voor ernstige brandwonden. De verschroeide huid gaat dan ook blaren vormen die heel infectie gevoelig zijn. Raadpleeg bij een blaar uit categorie 2 altijd jouw huisarts. Voor de eerste categorie heeft schoens-safety wat tips:

Voor je iets goed kan bestrijden moet je goed begrijpen waar je tegen vecht. Een blaar is eigenlijk niks meer dan een reactie van je huid. Vocht hoopt zich op tussen de opperhuid en de lederhuid. Dit vocht vormt een blaasje en zwelling waardoor het vocht als het ware gevangen zit tussen twee verschillende huidlagen. Een blaar kan zoals eerder vermeld verschillende oorzaken hebben vaak zijn dit wrijving of aanhoudende druk. Onder categorie 2 kan men vooral extreme verhitting of juist verkoeling als oorzaak omschrijven.

Is je blaar nog dicht en intact? Dan betekend dat dat de huid ook nog intact is. In dit geval dien je vooral de blaar te beschermen zodat deze niet kapot gaat. Het is namelijk zo dat de kans op infectie vele malen groter is bij een open blaar. Je kan de blaar het beste beschermen door hem goed af te dekken. Vaak bevat een verbandkoffer wel een blarenpleister, is deze niet aanwezig, of is de blaar te groot? Plak de blaar dan af met een steriel gaasje. Zit de blaar op een plek met veel wrijving? Prik dan de blaar lek, dit kan je doen met een goed gesteriliseerde naald, maar desinfecteer eerst goed de omliggende huid. Maak twee gaatjes in de blaar, een onder en een bovenin. Vang vervolgens het vocht op met een watje of gaasje. Vervolgens dek je de resterende wond af met een pleister of steriel gaasje. Verschoon deze beschermlaag dagelijks tot dat de wond genezen is.